Interviu Răzvan Isopencu – Manager Departament Tehnic

Discutăm, în rândurile ce urmează, cu Managerul Departamentului Tehnic – Răzvan Isopencu, un om cu principii stabile și valori bine definite, ce descrie domeniul în care activează – Tehnic – ca fiind „parte din coloana vertebrală a unui Operator regional”. Nu se ferește de provocări sau riscuri, acesta consideră că, prin autoperfecționare continuă și disciplină, se pot realiza lucruri de calitate și pe termen lung.

  1. Cum ați povesti despre esența parcursului dvs. profesional?

Am absolvit în 1995 Universitatea Politehnică București cu specializarea inginer în Hidroenergetică. Prima angajare a fost la o companie naționala care participa la construirea hidrocentralelor, deci domeniul mi-a venit “mânușă”. Timp de 13 ani am activat pe șantier și am vazut cum “crește” o hidrocentrală de la primul reper de cote sau șarja de beton până la conectarea cu Sistemul Energetic Național. În anul 2008 am hotărât să renunț la șantier și să vin acasă, lângă familie, la Râmnicu Sărat. Am fost angajat la operatorul local de servicii publice de alimentare cu apă, canalizare și energie termică până în 2009, când serviciile publice de alimentare cu apă și canalizare au fost predate către Compania de Apă S.A. Buzău. Aici traseul a pornit de la funcția de șef de Centru Operațional Râmnicu Sărat până la cea de azi, de Manager al Departamentului Tehnic din cadrul Operatorului Regional.

  1. Domeniul în care activați… Ni-l descrieți, vă rog, ceva mai în amănunt?

Domeniul tehnic este parte din coloana vertebrală a unui Operator și cuprinde activități de proiectare și implementare a investițiilor aprobate, avizare, gestiunea bazei de date GIS (hărțile digitale ale rețelelor), propunerea de soluții tehnice, precum și multe alte aspecte specifice.

  1. Putem discuta despre o criză de specialiști în această zonă? De ce credeți că se întâmplă asta?

Da, criza specialiștilor este acută mai ales în partea de proiectare. Având în vedere că în fiecare an promovăm continuu noi investiții, ne străduim să creștem și să cooptăm personal nou pentru a ne acoperi necesarul. Din păcate, lipsa de specialiști are cauze diverse. Prima ar fi că la universități tehnice, specializarea SAAC (Sisteme de alimentare cu apă și de canalizare) nu mai este tentantă, studenții migrând catre partea de construcții clasice. Mi se pare corect să menționez și altă cauză și anume că puținii ingineri tineri care termină studiile în specializarea SAAC sunt tentați de pachetele salariale ale societăților mari de proiectare private sau aleg ei inșiși să-și înființeze firme de proiectare.

  1. Ce reprezintă, într-o companie de apă, componenta tehnică? Cât din managementul apei este tehnic?

Așa cum am spus, componenta tehnică este esențiala pentru o companie de apă. Nu există conductă de apă sau de canalizare, stație de tratare a apei sau branșament de apă care să nu fi fost pe planurile unui proiectant înainte de a fi construită. Nu există echipament dintr-o investiție care să nu fi fost inițial evaluat de către un specialist de la Tehnic. Cu discuția despre managementul apei intrăm în zona de modelare hidraulică a rețelelor de apă și canalizare, dar nu numai. Sistemele de monitorizare ale debitelor, ale presiunilor în diverse puncte ale rețelei de apă, echipamentele de pompare cu turație variabilă monitorizate sau comandate prin SCADA, echipamentele eficiente energetic, management de presiuni pe conducte, inclusiv metodele moderne de detecție a pierderilor prin loggeri care transmit alarme în dispecerat, toate acestea sunt parte din managementul apei.

  1. Apa din perspectiva fondurilor proprii. Când spunem fonduri proprii, către ce ne orientăm? (proiecte, tipuri de lucrări)

Fondurile proprii pentru lucrări reprezintă fondul de investiții, întreținere și dezvoltare. Din acest fond se asigură atât finanțarea investițiilor planificate, cât și procurarea echipamentelor necesare funcționării continue a sistemelor de alimentare cu apă și de canalizare. Cu prioritate, investițiile sunt orientate spre lucrări de înlocuire pentru rețelele existente care prezintă risc în exploatare sau au durata de viață expirată. Bineînteles, asigurăm în parteneriat cu fiecare UAT și finanțarea pentru extinderi de rețele noi în zone care se dezvoltă din punct de vedere demografic și/sau economic.

  1. În ce investiți în prezent la nivelul Municipiului Buzău, despre ce sume, respectiv lucrări vorbim? Dar la nivel de județ?

În municipiul Buzău, ponderea mare o au investițiile finanțate din fonduri europene. În paralel cu acestea, investim în execuția de rețele de alimentare cu apă și de canalizare în zone în care cetățenii nu au acces la aceste servicii sau pentru înlocuirea unor rețele existente. Cca. 9,5 mil. de lei reprezintă evaluarea costurilor pentru lucrările planificate în 2024-2025 în Municipiul Buzău. Printre zonele vizate sunt Șoseaua Nordului (șoseaua de centură), strada Dorin Pavel, strada Grădinilor, Bulevardul Nicolae Bălcescu, strada Plevnei și altele care au fost deja terminate (Șoseaua Brăilei, strada Hangarului). De asemenea, se finanțează lucrări de mentenanță a surselor de apă care alimenteaza Municipiul Buzău (reabilitare foraje de mare adâncime, reabilitare stații de pompare a apei, modernizare linii de alimentare cu energie electrică). În contextul actual de pe piața globală de energie electrică, investim și în proiecte de eficiență energetică prin care se pot reduce anumite costuri de exploatare (centrale fotovoltaice și grup de cogenerare de înaltă eficiență la STAU Buzău). Județul, înțelegând aici toate UAT-urile unde operăm, are aceeași abordare din partea noastră în privința investițiilor (care sunt evaluate la peste 40 mil. lei). Prioritare sunt lucrările de înlocuire a rețelelor cu durată de viață expirată, precum și investiții în surse noi de apă.

  1. Să vorbim despre schimbările climatice din punct de vedere tehnic. În investițiile realizate, se regăsesc strategii legate de schimbările climatice? Se găsesc soluții pentru asigurarea continuității serviciului de alimentare cu apă?

Doar 1,3% din apa de pe planetă reprezintă apa dulce care poate fi folosită în alimentarea cu apă (1% în subteran și 0.3% în lacuri și râuri). Schimbările climatice sunt deja o provocare pentru operatorii de servicii de alimentare cu apă și de canalizare din țară și chiar la nivel global. Lipsa precipitațiilor duce la scăderea nivelului apei în lacurile de acumulare și chiar și în corpurile de apă subterane, punând în pericol alimentarea cu apă a multor orașe. Urbanizarea rapidă și cererea ridicată de servicii pun presiune pe sistemele existente și pe operatorii de apă-canal. Creșterea populației la nivel global a condus în anumite metropole la implementarea unor soluții sustenabile noi care au ca scop creșterea rezervelor de apă prin colectarea apei de ploaie în rezervoare subterane (prin asfalt permeabil, căi pietonale cu pavele permeabile, apa de pe acoperișurile clădirilor) și refolosirea acesteia.

Dacă Municipiul Buzău este favorizat în privința rezervei de apă, alături de alte câteva localități, nu același lucru se poate spune despre multe localități din restul județului. Rezervele de apă subterane sunt afectate de stresul hidrologic atât în ceea ce privește volumele de apă disponibile, cât și din punct de vedere calitativ. Odată cu reducerea debitelor în toate aceste zone, suntem nevoiți să planificăm la nivel de județ, nu local. Primul pas a fost Apeductul, investiție majoră ce va asigura apa conformă pentru cel puțin 8 UAT-uri în anii următori, eliminând nevoia de instalații complexe de tratare locale pentru eliminarea unor minerale aflate în exces în zona de sud a județului. Următorul pas este actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru un alt proiect gigant, aducțiunea de apă de la Siriu către localități aflate în nordul și estul Municipiului Buzău, proiect ce va asigura continuitatea furnizării serviciilor de alimentare cu apă în condiții de eficiență pentru costurile de exploatare (fără pompare și cu tratare simplă a apei captate din lacul de acumulare Siriu), dar și cu asigurarea continuității furnizării unei ape de calitate către utilizatori.

  1. Despre ce dificultăți discutăm dacă ar fi să privim din două perspective, prima – aceea a rezervei de apă și a doua – aceea a sistemelor de apă-canal preluate?

Din perspectiva rezervelor de apă, am menționat deja cu ce ne confruntăm și ce solutii ne propunem. Un aspect deloc de neglijat este acela de a proteja rezervele de apă “bună” existente. Este de datoria noastră să ne asigurăm că vom lăsa moștenire copiilor și nepoților o apă necontaminată, o apă curată. Corpurile de apă “bună” subterane sunt în categoria rezervelor strategice ale unui stat și pot fi afectate iremediabil de lucrările executate în regim neprofesionist, fără avize de la instituțiile care administrează corpurile de apă sau autorizează lucrările, fără tehnologii specifice (mai ales la lucrări de foraj). De asemenea, este obligatoriu să evoluăm și în zonele rurale prin renunțarea la vectorii de contaminare ale apelor freatice reprezentați de “toaleta din curte” și adoptarea unor sisteme care asigură protecția mediului (fose septice etanșe, sisteme inteligente de colectare a apelor uzate menajere în zonele unde nu există încă sisteme publice de canalizare). Legislația obligă la extinderea rețelelor de canalizare odată cu extinderea rețelelor de alimentare cu apă și, bineînțeles, obligă la racordarea imediată a gospodăriilor.

Din perspectiva sistemelelor preluate de către Compania de Apă S.A. Buzău, vorbim despre sisteme la limita conformității cu legislația incidentă. Vorbim despre UAT-uri care au în fiecare sat sistem independent de alimentare cu apă, fiecare cu foraje, cu instalații de tratare și stații de pompare. Ne întâlnim cu lipsa forței de muncă calificate, cu lipsa sistemelor de automatizare, monitorizare, control și transmitere a parametrilor de funcționare la distanță. Operarea acestora poate deveni foarte costisitoare și ineficiență. Putem să ajutăm cu experiența operatorii locali dacă suntem solicitați în faza de proiectare dar și în cea de implementare a proiectului, să recomandăm soluții alternative și mai puțin costisitoare pentru o exploatare optimă, un plan corect de mentenanță și practici operaționale unitare până la o eventuală preluare – putem ajuta doar dacă ni se solicită ajutorul!

  1. Această zonă – Departamentul Tehnic – presupune și relații solide cu medii profesionale distincte. Cât de importantă este susținerea, dar înțelegerea la acest nivel?

Relațiile profesionale sunt esențiale pentru a fi la curent cu soluțiile tehnice moderne, cu apariția pe piața de materiale și echipamente noi. Participarea la seminarii tehnice și prezentări cu soluții inovative fac parte din procesul continuu de învațare al fiecărui specialist din Departamentul Tehnic. Susținerea din partea conducerii Companiei de Apă pentru formarea profesională reprezintă motivația pentru efortul continuu de autoperfecționare. De asemenea trebuie menținută o bună colaborare și comunicare cu instituțiile de stat și autoritățile locale/județene. Accesul la biblioteca legislativă și tehnică aplicabilă impune resposabilitate și argumentare tehnică în alegerea soluțiilor sustenabile fie că vorbim de apă potabilă, fie de apă uzată.

  1. Cât de provocator este acest domeniu? Dar riscant?

Provocator? Da. Provocările acceptate și duse în zona de rezolvare oferă satisfacții de fiecare dată, fiind motorul care asigură dezvoltarea fiecărui individ, profesional și social. Eu vă spun din experiența proprie. Legislația în schimbare continuă, soluții noi, proiecte mari sunt provocări? Da.

Riscant? Bineînteles. Orice om care acceptă provocările trebuie să fie conștient că poate face și greseli. Eu nu fac excepție. Din nou, legislația în schimbare continuă, soluții noi, proiecte mari sunt riscuri în activitate? Da. Dar prin autoperfecționare continuă și disciplină consider că le pot reduce la minim.

  1. Un mesaj „tehnic”, dar „practic” pentru utilizatorii noștri?

Ne pasă de apă! Nu e un slogan. Chiar ne pasă! Fiți partenerii noștri, arătați că vă pasă, iar copiii voștri vă vor mulțumi.

Mulțumesc!

 

 

 

Întrebări frecvente

Vezi toate

De ce tariful apei nu este același în toată România?

Serviciul de alimentare cu apă este un serviciu local. În fiecare localitate, factorii precum: calitatea surselor de apă utilizate, tratamentele necesare de potabilizare, relieful, numărul de locuitori influențează tariful apei. 

În județul Buzău, tariful apei este unic pentru toți utilizatorii, fiind reglementat de ANRSC.

Vezi detalii

Cine plătește înlocuirea contorului de apă?

Deutsche Online-Casinos bieten eine Vielzahl von Glücksspieloptionen für Spieler. Diese Plattformen zeichnen sich durch ihre Zuverlässigkeit, Sicherheit und ein breites Spektrum an Spielen aus. Von traditionellen Tischspielen wie Roulette und Blackjack bis hin zu modernen Spielautomaten und Live-Dealer-Spielen finden Spieler eine abwechslungsreiche Auswahl.
Das beste deutsches online casino zeichnen sich auch durch großzügige Bonusangebote aus, darunter Willkommensboni, Freispiele und Treueprogramme. Spieler können sich auf eine sichere Spielumgebung verlassen, da diese Casinos von den relevanten Behörden reguliert und lizenziert sind.
Zahlungsmöglichkeiten in deutschen Online-Casinos sind vielfältig und umfassen Optionen wie Kreditkarten, E-Wallets und Banküberweisungen. Die meisten Casinos bieten auch mobile Plattformen an, sodass Spieler ihre Lieblingsspiele bequem von unterwegs aus genießen können.
Deutsche Online-Casinos sind bestrebt, erstklassige Unterhaltung und erstklassigen Service zu bieten. Spieler können eine Mischung aus Tradition und Innovation erleben, während sie ihre Glücksspielerfahrung in diesen Online-Casinos genießen.

La realizarea unor branșamente de apă noi, costul contorului revine operatorului, inclusiv toate costurile de înlocuire vor reveni Companiei de Apă S.A. Buzău. 

În situația în care contorul este deteriorat din cauze ce țin de utilizator (deteriorare, furt, îngheț, intervenții neautorizate etc.) costul înlocuirii îi revine utilizatorului.

Orice intervenție neautorizată va fi tratată conform prevederilor Regulamentului Serviciului de Alimentare cu Apă și de Canalizare al Companiei.

Vezi detalii

Ce înseamnă ”apă meteorică” de pe factura mea?

Facturarea serviciului de canalizare a apei pluviale prestat de către Compania de Apă S.A. Buzău se realizează în conformitate cu Regulamentul Serviciului de Alimentare cu Apă și de Canalizare al Companiei.

Apa meteorică preluată de canalizare se stabilește în funcție de suprafețele deținute, construite și neconstruite, declarate de utilizatori și de cantitățile specifice de mai jos.

Regăsiți mai multe informații AICI

Vezi detalii

Care sunt pașii pentru depunerea online a unei documentații pentru avizare/contractare?

Pe site-ul nostru www.cabuzau.ro, accesați secțiunea Cum devin client.

Acolo veți regăsi un ghid pas cu pas pentru efectuarea operațiunii online.

Vezi detalii

De ce apar diferențele de înregistrare între contorul de branșament și cantitatea totală de apă înregistrată de repartitoarele de costuri din apartamente?

După contorizarea la nivel de apartament, se constată uneori diferenţe între suma cantităţilor înregistrate de repartitoarele de costuri din apartamente şi cantităţile înregistrate de contorul de branşament.

Aceste diferenţe pot apărea din diferite cauze:

  1. Diferenţe de clasă de precizie – contoarele de branşament au clasa de precizie superioară, diferită de repartitoarele de costuri din apartamente (excepție făcând contoarele montate în condominii de către CAB).
  2. Pierderi de apă înainte de repartitoarele de costuri din apartament – în funcţie de locul de montare. Practica demonstrează că, prin cumulare, pierderile de apă pe instalaţiile interioare pot să fie semnificative, fără a fi înregistrate de repartitoarele de costuri din apartamente. Ele pot fi cauzate de avarii ale sistemului interior de distribuţie sau de instalaţii neetanşe.
  3. Punctele de consum necontorizate în imobil. Sunt frecvente cazurile în care în imobil există puncte de consum necontorizate, precum: robinete în spălătorii, la ghenele de gunoi sau în subsolurile blocurilor. În cazul în care aceste robinete sunt folosite pentru umplerea butoaielor de murături, udat grădina din faţa blocului sau pur şi simplu curg în voie pentru că nu deranjează pe nimeni, reprezintă o mare sursă generatoare de consumuri.
  4. Poziţia de montare a repartitoarelor de costuri din apartament – dacă nu se respectă cu stricteţe poziţia de montare (de regulă, orizontal) a repartitoarelor de costuri din apartament indicată de producător, acestea înregistrează greşit. Orice deviere, cât de mică, a poziţiei de montare, produce erori de înregistrare.
  5. Necorelarea momentelor de citire – decalajul calendaristic dintre data citirii contorului de branşament şi data citirii repartitoarelor de costuri din apartament determină şi ele aceste diferenţe.Repartitoarele de costuri din apartament au rol orientativ de consum în interiorul imobilelor. Modul de repartizare a consumului/ cheltuielilor în interiorul imobilului este responsabilitatea exclusivă a Asociaţiei de Proprietari/locatari.
Vezi detalii